Online video øker år for år, men når skal man lage den selv, og når skal man gå til profesjonelle? Det svarer vår regissør og manusforfatter Anders Bølling på.
Er det èn matrett alle kan lage, men som absolutt lages best av de som virkelig kan det, er det pasta. Jeg er ganske sikker på at de fleste har kokt ihjel en pose spaghetti for så å desperat forsøke å redde den med en kjøttbolle i tomatsaus og et smilefjes i ketchup.
Men har du noen gang fått servert en rykende fersk spaghetti vongole på en rødrutet duk på en liten restaurant ved Middelhavet?
De to variantene av meltråder fra Italia er på hver sin ende av skalaen, den ene som ren nytelse, den andre som et nødvendig onde – spaghettiens evne til å takle enhver families plutselig prekære hangry-situasjon er iblant det eneste rette svaret. Derfor skal vi omfavne den, om ikke nødvendigvis elske den.
La oss ta deg med til vår verden. Alle kan lage film. Det er gjort på noen sekunder.
Og i blant er det man lager selv det eneste rette svaret. Det er så og si gratis, og det fyller en nødvendig funksjon. Levende bilder får frem ditt budskap raskt og enkelt. Det krever lite av publikum, det kan deles med andre og det får deg til å fremstå som et levende vesen, ikke et organisasjonsnummer. Vi, som filmskapere, heier på alle de av våre kunder som lager egne filmer.
Men i blant må du servere filmen på en rødrutet duk. Kanskje konkurrerer du med en rekke andre firmaer om å tiltrekke deg de samme menneskene. Eller du har et produkt som er så komplisert at det man lager selv blir så langt og kjedelig at ingen orker å se på det. Eller man forsøker å rope ut om det man selger til et så stort hav av forbrukere at ingen får med seg noe som helst. Da kan man ikke lage det selv. Da må man gå på restaurant.
På en lurvete campingplass på Sardinia fikk jeg en gang servert verdens beste spaghetti vongole. På rødrutet duk. Hjerteskjell og hvitløk, ekte olivenolje og perfekt kokt spaghetti danset i munnen. Vi satt på skeive pinnestoler ved et bord som var støttet opp av en bok. Men jeg har aldri smakt noe så godt. Og når vi til slutt lente oss tilbake og pustet ut fikk vi en regning som ikke hadde betalt for halvparten av desserten på en middels bra norsk restaurant.
God kvalitet betyr ikke nødvendigvis høy pris. Det handler om at de som lager produktet du kjøper, kan det de driver med. At de forstår hva du vil ha, og har både verktøy og kompetanse til å skape noe som overgår dine forventinger. Med fare for å bli hengt av mine fotograf-kolleger, vil jeg påstå at det faktisk ikke er så nøye hvor mye kameraet du bruker koster. Det er mye viktigere at den som bruker det faktisk vet hva han eller hun gjør.
Så skal jeg heller ikke si at å lage film er en utelukkende billig affære. Vi lever jo tross alt av dette. Poenget mitt er at det ikke må være dyrt for å være bra. En god film koster et sted mellom 50 000 og 500 000 kroner. Iblant nærmere det ene tallet, i blant nærmere det andre.
Det avhenger egentlig mest av antall innspillingsdager og -steder, tid vi bruker og hvor komplisert produksjonen er. Det er jo ikke gratis å sperre en vei. Men så trenger man kanskje ikke alltid å lage en film som sperrer veien heller.
Det jeg kan si, er at vi aldri tar noen snarveier. For når du kommer til oss, som i denne forsøksvise liknelsen er en restaurant med rødrutete duker, skal du få kvalitet fra start til slutt. Vi vet at selv det enkleste budskap skal ha litt underholdning i seg når det presenteres på film. Og vi vet hvordan man skaper film til den plattformen du skal vise den på.
Du skal få en prosjektleder som tar ditt behov på alvor. En manusforfatter som setter seg inn i ditt firmas fortrinn og kultur. En regissør som bruker all sin tid på å utforske løsninger som kan møte denne kulturen. En fotograf som tegner, tester, studerer og prøver helt til bildet blir best mulig. Og til slutt en klipper som tør å utfordre det alle vi andre tenker, slik at når filmen til slutt kommer ut er det akkurat med den riktige form, fasong, smak og lukt. For vi er profesjonelle. Når vi tar et oppdrag, skal det løses best mulig i alle faser av produksjonen. Slik nærmer vi oss alle oppdrag, uavhengig av budsjett.
Og for å dra deg tilbake til Sardinia; det var ingen ventetid på bord på campingplassen. Slik skal det være å bestille film fra Red Ant også. Vi skal være verdens enkleste filmbyrå å jobbe med.
Har du en forespørsel, ta kontakt. Vi venter spent, med rene duker, ferske råvarer og oppdatert kompetanse på film for alle typer bedrifter.
Les mer om hvordan vi samarbeider med våre oppdragsgivere, hvordan vi lager film og hva slags arbeidsplass vi vil være!
se hva vi tilbyr
I maurtua setter vi teamwork høyt. Se våre flittige filmskapere, animatører, musikere og postprodusenter.
OSS I TUA